2 basisvoorwaarden voor marketing automation …

Wat als een robot al jouw marketingcampagnes voor jou zou verzorgen? Droom, werkelijkheid of nachtmerrie? Marketingautomatisering (marketing automation) wint steeds meer terrein in een digitale wereld waar Big Data het ultieme wapen zijn om de klantenervaring te verbeteren. Jonas Verhaeghe (HappiFish) geeft zijn visie.

Stel je voor: met enkele klikken zet je een hele marketingcampagne op en daarna leun je lekker achterover terwijl je de vruchten van je werk plukt. Eerlijk, wie droomt er niet van om een marketingcampagne in een vingerknip op te zetten? In realiteit liggen de kaarten helemaal anders. Tijdens een seminarie, georganiseerd door Stima, kwam Jonas Verhaeghe (HappiFish) zijn visie op het fenomeen uit de doeken doen. Volgens hem is marketingautomatisering een extra hulpmiddel voor marketingafdelingen binnen bedrijven.

 

Een doel voor ogen

Er bestaat geen kant-en-klare oplossing die het eigen beheer van marketingcampagnes overbodig maakt. Marketingautomatisering is geen nieuwe techniek. Het is veeleer een soort van cockpit waarin marketingverantwoordelijken talrijke hulpmiddelen kunnen samenbrengen, die efficiënt kunnen beheren of zelfs het hele proces op automatische piloot kunnen zetten.

In dat geval is het belangrijk dat je op voorhand weet wat het bedrijf met deze marketingtechniek wil bereiken. Met Big Data kan de marketeer zich op verschillende klantensegmenten richten en de consumenten laten bewegen tussen de verschillende segmenten, wanneer hun leven of hun relatie met het product verandert.

 

Twee absolute voorwaarden

Marketingautomatisering neemt bepaalde terugkerende taken van je over, helpt je om menselijke fouten op te sporen en helpt je om je verschillende berichten te sturen naar die ontvangers die er echt iets aan hebben. Om je marketingcampagnes te automatiseren, moeten enkele belangrijke voorwaarden worden ingelost. Wij pikken er twee belangrijke uit:

  • De databank moet zo veel mogelijk gegevens bevatten en moet regelmatig geüpdatet worden. Een mama die tien jaar geleden bevallen is, heeft niets meer aan een mailing voor babyproducten.
  • De boodschap voor de consument moet relevant zijn. Een potientiële klant bereiken of fideliseren, is niet meer voldoende. Je moet zijn aandacht kunnen vasthouden, meerwaarde toevoegen aan je boodschap en hem uiteindelijk aanzetten om je product te kopen.

           

Tal van voordelen

De nadelen van marketingautomatisering zijn veelal het gevolg van een slecht datamanagement, een gebrekkige campagneopbouw of een zwakke opvolging van hoe een consument het product of de dienst ervaart. Als de marketingverantwoordelijke echter voldoende aandacht aan die punten besteedt, biedt marketingautomatisering net tal van voordelen. Je wint er niet alleen tijd mee, maar je kunt ook veel meer gegevens verwerken dan je ooit manueel zou kunnen. Dankzij dit efficiënte beheer kun je ook meer en betere leads genereren. Tot slot helpt marketingautomatisering je bij het nauwkeuriger samenstellen van de doelgroepen en je kan bovendien makelijker segmenten benaderen met weinig consumenten. Als de boodschap aan de specifieke consument is aangepast, zal die altijd communicatie of aanbiedingen krijgen die zijn of haar verwachtingen inlossen.

 

Marketingautomatisering is geen wondermiddel, maar het is een belangrijk middel voor wie zijn klantenervaring (nieuw) leven wil inblazen in een wereld die steeds digitaler wordt en waar ook steeds meer verschillende kanalen worden gebruikt.