5 voorbeelden van verbluffende content marketing – en waarom die zo bijzonder zijn

Bekijk enkele voorbeelden van doeltreffende content marketing, en steel het geheim achter die succesverhalen om er zelf je voordeel mee te doen!

Aan content marketing geen gebrek op het internet. Duizenden bedrijven, ngo's, overheidsinstellingen, politieke activisten en zelfs particulieren verspreiden voortdurend content op het internet om zo de harten van een enthousiast publiek te veroveren – en de aandacht te trekken van de grootste zoekmachines.

Maar wie het web afschuimt naar voorbeelden van doeltreffende content, zal nog sneller een naald in een hooiberg vinden. Gelukkig kun je rekenen op ons! Wij gidsen je graag door de wirwar van informatie en helpen je die zeldzame ruwe diamanten te vinden. We vertellen je er meteen ook bij wat hun X-factor is, wat hen zo bijzonder maakt. Hier vind je vijf voorbeelden van geslaagde online content marketing.

McDonald's Canada - 'Our Food, Your Questions'

McDonald's is zowat het grootste fastfoodmerk ter wereld. Dat bewijst dat hun baanbrekende franchisemodel een schot in de roos was. Maar die alomtegenwoordigheid brengt ook nadelen met zich mee. Zo zijn ze heel vatbaar voor wantrouwen.  De gouden bogen van de fastfoodketen zijn in de loop der jaren vaak het doelwit geweest van beschuldigingen, en lang niet altijd terecht.

De meeste bedrijven zouden zich zo ver mogelijk uit de voeten maken als zo'n storm op hen afkomt. Maar daar denken McDonald's Canada en hun agentschap Tribal DDB Toronto helemaal anders over! Zij namen de handschoen op en begonnen die gevoelige kwesties een voor een aan te pakken. Met hun campagne 'Our Food, Your Questions'-campagne ('Ons eten, jouw vragen') moedigden ze hun Canadese klanten aan om hun vragen over de kwaliteit en de verwerking van de voeding van McDonald's rechtstreeks aan het bedrijf zelf te richten. Alle vragen die ook maar enigszins leesbaar en relevant waren, werden beantwoord, hoe scherp of kritisch ze ook waren.

Tot dusver werden al meer dan 10.000 vragen beantwoord – en er zaten er enkele tussen die niet van de poes waren. Zoals die van Elgin C. uit St. Thomas in Ontario. Hij had ergens gelezen dat de '100% Beef'-claim van McDonald's eigenlijk een verwijzing is naar de naam van een bedrijf dat betrokken is bij het productieproces. Hij stelde deze vraag: “Klopt het dat jullie vlees niet uit 100% rundvlees bestaat, maar dat er vulstoffen aan toegevoegd zijn en dat '100% Beef' gewoon de naam is van het bedrijf dat het vlees verpakt?”

Het antwoord van McDonald’s luidde als volgt: “Hallo Elgin, we verzekeren je dat die informatie totaal onjuist is. We kopen ons vlees niet bij een bedrijf dat '100% Beef' heet of een naam die daarop lijkt. Onze vleesleverancier is Cargill. Die naam moet zeker een belletje doen rinkelen. Dat is namelijk een van de grootste vleesleveranciers van Canada. In tegenstelling tot wat je gehoord of gelezen hebt, bevatten onze burgers geen vulstoffen. Ze bestaan uit 100% Canadees rundvlees waar enkel nog wat kruiden werden aan toegevoegd. Meer niet”, en daarna volgt een link naar een filmpje waarin die theorie wordt ontkracht naar aanleiding van een gelijkaardige vraag. Kortom, McDonald's geeft een eerlijk, volledig en persoonlijk antwoord, zonder neerbuigend te doen.

De meeste bedrijven zouden er niet over peinzen om het bestaan van zulke belastende geruchten te erkennen - of ze nu waar zijn of niet - tenzij ze er wettelijk toe verplicht zouden worden, natuurlijk.  Maar door zich positief op te stellen tegenover zulke vragen en er zelfs openlijk over te berichten op hun website, laat McDonald's zien dat het een transparant en open bedrijf is, dat respect heeft voor klanten die zich zorgen maken om de roddels die ze op het internet en op sociale media lezen.

De voordelen op het vlak van zoekmachineoptimalisatie (SEO) zijn ook niet te onderschatten. Doordat McDonald's al meer dan 10.000 vragen heeft beantwoord, is de kans groot dat iemand die op Google zoekt naar de ware toedracht van een gerucht, het antwoord van McDonald's te zien zal krijgen, en niet een of ander bericht van een onruststoker.

Hootsuite – Game of Social Thrones

Content is meer dan alleen tekst. Een video kan nog doeltreffender zijn wanneer je je merk wilt promoten. En als je de kracht van video's combineert met een enorm populair fenomeen uit de popcultuur zijn de voordelen haast niet te overzien.

Hootsuite, een producent van software om je sociale media te beheren, maakte handig gebruik van het succes van 'Game of Thrones' door een parodie te maken op de iconische begingeneriek van deze fantasy-serie van HBO. Op de kaart van Westeros verschenen niet de locaties van de serie, maar wel de logo's van verschillende sociale mediamerken.

De video was niet alleen leuk en herkenbaar, hij werd ook nog eens gelanceerd net voor het begin van het nieuwe seizoen van de serie, op het moment dat de interesse en de hype rond GoT zijn piek bereikt op het internet. Het resultaat is dat het filmpje intussen al bijna een miljoen keer is bekeken, en dat Hootsuite heeft kunnen laten zien dat het zich identificeert met zijn doelpubliek - waarvan een groot deel vurige fans zijn van de Huizen Stark en Lannister.

Metro Trains Melbourne – Dumb Ways To Die

Toen de treinmaatschappij van Melbourne de veiligheid op haar stations en sporen wilde promoten, stuitte ze toevallig op een goudmijn. Metro plaatste een eerder cynisch animatiefilmpje met een catchy melodie op YouTube en hoopte daarmee de inwoners van Melbourne aan te zetten tot veiliger gedrag. Uiteindelijk hebben ze hun doel meer dan bereikt: het filmpje werd maar liefst 121 miljoen keer bekeken en de teller blijft lopen.

Door op een informele en humoristische manier over veiligheid te praten – zeker vergeleken bij de harde en vaak angstaanjagende veiligheidsfilmpjes uit het verleden – slaagde Metro er niet alleen in om zijn boodschap massaal te verspreiden, maar won het ook miljoenen potentiële klanten voor zich.

Microsoft – Stories

Microsoft en technologie gaan al meer dan veertig jaar hand in hand. De CEO was ooit de rijkste man ter wereld, tot hij zijn fortuin begon te doneren aan liefdadigheidsinstellingen. Het besturingssysteem van Microsoft voor pc's is al decennia lang het meest gebruikte ter wereld.

We wikken onze woorden, maar het bedrijf heeft een nogal monolithische reputatie.  Een gigantische onderneming die producten maakt die je waarschijnlijk zelf ook gebruikt, maar waarmee je je zelden identificeert. Dat is een probleem waarmee Microsoft al lang worstelt, maar hun jongste poging om een oplossing te vinden, zou wel eens bingo kunnen zijn.

De IT-gigant heeft op zijn website de rubriek 'Stories' gelanceerd, een platform waarop lange artikels verschijnen over de producten van Microsoft. Maar de artikels zijn allesbehalve technisch of zakelijk. Het zijn de medewerkers van Microsoft zelf die de producten voorstellen en ze doen dat op een toegankelijke, sympathieke, ja soms zelfs ontroerende manier.  Eender welke productgroep kan aan bod komen, en vaak mijden de vertellers technische details om zo het menselijke verhaal achter de baanbrekende ontwikkelingen te vertellen.

Er is veel aandacht besteed aan de artikels – ze zijn op een professionele en verhalende manier geschreven (inclusief bylines), en worden in hetzelfde formaat en dezelfde grafische stijl gepresenteerd als de prestigieuze journalistieke artikels die elders op het internet gepubliceerd worden. De artikels zijn niet zomaar goedkoop lokaas waarmee ze de argeloze surfer willen lokken naar een resem ads en doorklikbare fotogalerijen.  Het zijn getuigenissen die met liefde zijn opgesteld en die een echte ode zijn aan de passie en de toewijding die de medewerkers van Microsoft aan de dag leggen.

Wanneer je als bedrijf de repuatie hebt van hooghartig te zijn en je kunt vervolgens zulke hoogstaande content aanbieden aan potentiële klanten, dan ben je goed op weg om het tij te keren, en zul je stilaan worden gezien als een onderneming met echte en sympathieke medewerkers.

Disney – Disney Blogs

The Walt Disney Company behoeft al lang geen introductie meer. Deze vaste waarde in de entertainment- en cultuursector beroert al bijna een eeuw de harten van miljoenen, zoniet miljarden fans. We kunnen dus gerust stellen dat Disney wel weet hoe het een merk in de markt moet zetten.

Maar wat de aanpak van Disney zo anders maakt, is dat ze hun boodschap verspreiden door handig in te spelen op de liefde van hun fans voor Disney zelf, en niet alleen voor de producten van Disney. Op het internet wemelt het van fans (die vaak ouder zijn dan het traditionele jeugdige doelpubliek van het bedrijf) die door het lint gaan telkens wanneer Disney een nieuw hebbedingetje op de markt brengt, en wier leven volledig in het teken staat van Disney.

Een van de middelen waarmee Disney fans aantrekt en aan zich bindt, zijn hun blogs.  'Oh My Disney' is een op Buzzfeed geïnspireerde blog die voortdurend wordt aangevuld met nieuwe content. De artikels zijn onderverdeeld in categorieën zoals 'AWWW', 'OH, SNAP!' en 'YUM'. 'Disney Insider' heeft een iets ouder doelpubliek en legt de nadruk op getuigenissen van fans. 'Disney Style' is een modeblog over de kleding van het Disney-merk.

Deze blogs zijn niet bedoeld om nieuwe mensen te laten kennismaken met Disney. Alsof er überhaupt nog mensen zijn die het merk niet kennen... Nee, ze zijn bedoeld om gematigde fans - mensen die al een paar Disneyfilms hebben gezien en die wel leuk vonden - te converteren naar een soort van superfans, die de releasedata van blu-rayfilms in het rood in hun agenda aankruisen en die hun vakanties in Disnelyland doorbrengen. Wat Disney ons hier leert, is dat als we een beetje moeite doen om mensen te laten zien dat we om hen geven, ze klanten voor het leven kunnen worden, en zulke klanten zullen enthousiast over ons spreken tegen iedereen die hun pad kruist.

Je hebt een paar voorbeelden van geslaagde content marketing gezien. Ontdek nu zelf hoe je je eigen contentstrategie kunt evalueren.