De impact van de collaboratieve economie op content

Wereldwijd verstoort de collaboratieve economie allerlei sectoren, waarbij de macht verschuift van de gevestigde orde naar de community – u, ik, wij. Wat betekent deze machtsverschuiving voor contentcreatie?

De collaboratieve economie wordt gedefinieerd als praktijken en businessmodellen gebaseerd op horizontale netwerken en participatie door de community, die de manier waarop we leven, werken en creëren veranderen. Tot de meest opwindende ontwikkelingen behoren:

In deze economie bevinden de macht en het vertrouwen zich niet bij gevestigde instituten, maar binnen in communities. Daardoor wordt het onderscheid tussen producent en consument, dat de sociale media al uitgehold hebben, nog kleiner. Deze communities ontstaan online, waarop ze elkaar offline gaan ontmoeten en in de echte wereld tastbare waarde produceren. Ze vormen het fundament van de waarde die de collaboratieve economie creëert.

Het gaat hier niet langer uitsluitend om digitale hippies. Airbnb bijvoorbeeld heeft 11 miljoen ‘gasten’ de mogelijkheid geboden om op een andere manier te reizen – te logeren bij een lokale inwoner in plaats van in een hotel – en heeft adressen in 34.000 steden in 192 landen. Elke maand delen bijna 3 miljoen Europeanen een autorit, liefst drie keer zoveel trafiek als de Eurostar. De opbrengsten van crowdfundingplatformen voor creatieve, sociale of ondernemersprojecten verdubbelt ongeveer elk jaar en bereikte in 2013 een totaal van 5 miljard euro. En Barcelona is van plan om tegen 2020 in elk district een fab lab te bouwen om op die manier opnieuw productie naar de stad te halen.

De collaboratieve industrie verstoort dus alle sectoren, van reizen en transport tot zelfs bankieren en industriële productie. Communities halen het hele systeem onderuit, waardoor er voor traditionele spelers niets anders opzit dan uit te zoeken hoe ze in dit plaatje kunnen passen, door zelf een platform te worden voor deze communities.
 

Wat betekenen communities voor contentcreatie?

Een levendige community en de bijdragen daarvan worden stilaan een essentieel ingrediënt van zo goed als alle aangeboden goederen of diensten, ofwel omdat de support, feedback en creativiteit het product uniek maken (zie Mozilla, Arduino, DIY Drones), ofwel omdat de dienstverlening niet zonder kan (hoe kan je een rit reserveren op BlaBlaCar als niemand er een aanbiedt?)

Voor allerlei professionals heeft dit belangrijke implicaties. Zo moet de communicatiesector bij contentcreatie rekening houden met drie zaken:

1. Content gecreëerd door communities is alles

  • Een peer-to-peer markt stelt niets voor zonder aanbiedingen, gebruikersprofielen en recensies.
  • Om het communitygevoel bij zijn gebruikers te verhogen, moedigt Lyft hen aan om Instagramfoto’s, inclusief de befaamde roze snor, te posten en hun ervaringen te delen met de hashtag #whyilyft.
  • Elk nieuw project of nieuwe spin-off op open source platformen zoals Arduino doet zowel de waarde van het platform als zijn gamma aan applicaties groeien.

2. Plaats communityleden in de schijnwerpers

  • Airbnb plaatst ervaringen van zowel gasten als hosts op zijn website en blog.
  • BlaBlaCars stipt bijzondere vaardigheden en talenten van zijn BlaBla Stars aan.
  • OpenWear toont voortdurend nieuwe creaties van zijn community van modeontwerpers.

3. Offline is het nieuwe online

  • Organiseer informele ontmoetingsmomenten zodat communityleden elkaar kunnen leren kennen, zoals Airbnb, Etsy en Djump doen. U kan zelfs een ronde van het land organiseren om uw community te ontmoeten, zoals Ulule en OuiShare deden.
  • Met digitale fabrikatietools beschikbaar in fab labs of consumenten-3D-printers kan digitale content zoals ontwerpen en 3D-bestanden tot fysieke objecten getransformeerd worden.


Benjamin Tincq is medeoprichter van OuiShare. De voormalige strategisch consultant bestudeert als schrijver en spreker de opkomst van P2P-alternatieven en de collaboratieve economie, de kracht van verandering aangestuurd door community’s.