Healthcare marketing: content is the cure

De meest geraadpleegde dokter in ons land? Dokter Google. Hij begeleidt de patiënt tijdens de consultaties, zoekt mee naar alternatieve behandelingen en geeft advies over bijwerkingen van geneesmiddelen.
Maar zouden patiënten niet beter het advies van echte experten volgen? Wordt het niet tijd dat de zorgsector nog meer antwoorden geeft, in plaats van dat aan een algoritme over te laten?

 

Bij Cypres geloven we dat betrouwbare informatie verstrekken een essentieel onderdeel van de zorg is. Patiënten moeten door professionals begeleid worden in hun zoektocht naar antwoorden.

Daarom lanceert Cypres contentmarketing specifiek voor de zorgsector.

 

Een methodiek in 4 stappen

Betrouwbare content vraagt om een gefundeerde marketing, zeker in de zorgsector. Om de marketingstrategie voor uw zorginstelling op te stellen en uit te rollen, hanteren we bij Cypres een methodiek in 4 stappen.

 

1. Objectives: wat wilt u met uw content bereiken?

Een gezonde marketingstrategie vertrekt vanuit duidelijk geformuleerde doelstellingen en verwachtingen. Wij onderzoeken uw bedrijf of instelling en maken een analyse van de prioriteiten en de opportuniteiten. Nadien leggen we samen met u de doelstellingen van uw contentstrategie vast.
Mogelijke doelstellingen zijn:
• Leads genereren
• Brand awareness creëren
• Awareness opbouwen naar aanleiding van een product launch
• Leden verwerven
• Vastleggen van KPI’s
• Voldoen aan wettelijke verplichtingen

2. Diagnosis: wie wilt u met uw content bereiken?

Een instelling of bedrijf binnen de zorgsector heeft een diverse groep stakeholders, met elk hun eigen verwachtingen en noden. We maken een duidelijke profilering van wie we willen bereiken met onze content. Deze profilering helpt ons om de customer journey in kaart te brengen en een strategie te bepalen voor de verschillende kanalen en communicatiedragers.
Mogelijke stappen binnen dit proces zijn:
• Profiling maken
• Persona’s uitwerken
• Customer journey in kaart brengen
• Strategie per kanaal opstellen
• Audit uitvoeren

3. Treatment: welke content biedt u wanneer via welk kanaal aan?

Juist geïnformeerd worden is een basisrecht voor elke patiënt en zijn omgeving. Door kwalitatieve content aan te bieden profileert uw bedrijf of instelling zich als specialist ter zake. Naast de inhoud, is ook het kanaal dat u gebruikt belangrijk: het is de plaats waar u, uw patiënt en de content samenkomen.
Een greep uit de kanalen die uw informatie tot bij de patiënten brengen:
• Website
• Newsletter (print of digitaal)
• Social Media
• Patiëntenfora
• Blogs
• Congressen

4. Check-up: slaat de behandeling aan?

Aan de hand van een betrouwbare data-analyse krijg we zicht op de resultaten van de gebruikte marketingstrategie. Zo kan een doeltreffend opvolgingstraject opgestart worden. Meten is weten, zowel in uw vakgebied als in het onze.
De stappen die tijdens deze check-up gezet worden, zijn onder andere:
• Data verzamelen
• Data analyseren en verfijnen
• In kaart brengen van de gegevens
• Aanpassen van de strategie en het contentplan

 

Benieuwd hoe u uw patiëntenzorg kunt uitbreiden met betrouwbare content?
Contacteer Pieter Vereertbrugghen op 016/29.77.37 of via healthcare@cypres.com