Power To The People: De niet te missen keynotes van The Next Web Europe 2014

The Next Web Europe 2014: Power To The People

In het digitale tijdperk is de wereld meer dan ooit maakbaar voor en door mensen, hetzij als consument, als deel van een start-up, of gewoon als individu. Dat bewees deze editie van The Next Web (Amsterdam, 24-25 april), al was er ook een keerzijde aan de medaille.

Voor een conferentie die, zoals haar naam doet vermoeden, focust op de toekomst van het internet en de nieuwe mogelijkheden die de digitale ontwikkelingen bieden, werd er op The Next Web verrassend veel over de donkere kantjes ervan gepraat.

De pleidooien voor bewustwording van de risico’s over onze privacy stonden haaks op de talks die verkondigden dat alles alleen maar beter en efficiënter zal gaan werken, vaak met behulp van de smartphone.

Twee verschillende geluiden die, samen met de aandacht voor start-ups, hack battles en een reeks “how-to” presentaties, ervoor zorgden dat The Next Web zijn naam van niet te missen tech conference waar maakte.

Deze vier keynotes zijn het onthouden waard.
 

“The true price of free is our privacy, liberty and human rights”

Aral Balkan: Free is a lie - TNW 2014

Een van de grootste voorvechters voor privacy is Aral Balkan, die eind 2013 Indie Phone lanceerde. Zijn toestel, dat in 2015 op de markt komt, geeft gebruikers volledige controle over hun data, wat bij bestaande devices lang niet het geval is. Meer nog, Apple, Facebook en Google zijn net zo tuk op onze data, omdat hun hele businessmodel gebaseerd is op ‘corporate surveillance’ en geld slaan uit de talloze acties die wij met hun hard- en software ondernemen.

Alles wordt mooi verpakt en heel veel handige tools zijn gratis te gebruiken net om toegang te krijgen tot onze leefwereld en zoveel mogelijk over ons te weten te komen. Volgens Balkan moeten we opletten om als maatschappij niet in een digitaal-gestuurd feodaal systeem te vervallen, waarbij het individu tot een radertje in de machine van de grote spelers verwordt.

Andere sprekers traden hem bij en wezen erop dat we online stapje per stapje meer van onze identiteit prijsgeven zonder dat we het goed en wel beseffen. Volgens hen is het oppassen geblazen dat we het ‘point of no return’ niet bereiken waarbij onze mensenrechten met de voeten getreden worden.

Bekijk hier de talk van Aral Balkan


“Where’s the trigger?”

Nir Eyal: How to hook your audience  - TNW 2014

We hebben het op deze blog al eerder gehad over hoe sociale media zich zo snel hebben weten te verankeren in ons dagelijks leven. Facebook en Twitter ‘checken’ is een gewoonte geworden en het is over dat proces dat Nir Eyal een fascinerend boek geschreven heeft: Hooked: How to build habit-forming products.

De psychologische processen waarover Eyal spreekt, zijn niet enkel van toepassing op social media. Ook bij het openen van uw inbox, het spelen van games of online shoppen spelen ze een rol. Om uw publiek de gewoonte aan te leren om met uw product of dienst om te gaan, moet u inspelen op wat Eyal hun internal triggers noemt: wanneer u een basistoestand als verveling, verwachting, eenzaamheid, … kan opvullen, start u het proces waarbij bij mensen gewoontes gevormd worden. Vergeet mensen ook niet te belonen, maar dat wist u al van bij Pavlov.

Keep it simple is hierbij een heel belangrijk gegeven. Hoe moeilijker het voor ons is om iets onder de knie te krijgen, hoe moeilijker de gewoonte gevormd wordt. Dat is ook de reden waarom vandaag hoog ingezet wordt op plug & play, eenvoudig gebruik en user experience design.

Bekijk hier de talk van Nir Eyal


"Nobody walked in here with a tv, guys!"

David Shing: Mobile is the true first screen - TNW 2014

Mensen communiceren, consumeren en informeren zich fundamenteel anders dan tien jaar geleden. Volgens David Shing, de digitale guru van AOL, zijn we geëvolueerd van een information age naar een social age en moeten we onze contentstrategie daaraan aanpassen.

Is het verhaal dat uw merk brengt sterk genoeg om de aandacht van mensen vast te houden? In zijn talk ‘The art of storytelling’ wijst Shing niet alleen op het belang van het creëren van goede verhalen, maar ook op het uitspelen van die sterke content op de juiste plaatsen, zodat hij deel wordt van de conversaties die mensen voeren. Voornamelijk via social media, maar ook in de offline wereld.

Daarin trekt mobile de kar. Hoewel naar smartphones en tablets steevast verwezen wordt als ‘tweede scherm’, zijn ze vaak het eerste scherm waar mensen mee in aanraking komen.

Mobile-first design en mobile UX zijn dus heel belangrijk bij het ontwikkelen van nieuwe toepassingen. De beleving moet mensen weliswaar omver blazen of aan concrete noden voldoen: het gemiddeld aantal gedownloadde apps is 41, maar er worden er slechts 5-6 echt frequent gebruikt. Bovendien gebruikt 70% van de mensen een app slechts één keer.

Bekijk hier de talk van David Shing
 

“Emotional content is shareable content”

Brendan Gahan: How to create a viral hit - TNW 2014

Brendan Gahan heeft heel wat watertjes doorzwommen bij verscheidene agencies als YouTube en social media expert en is het brein achter een aantal hits op het videokanaal. Hij weet als geen ander hoe shareable content te maken – en als het even kan een video of campagne viraal te laten gaan.

Zijn drie basispijlers:

  1. Emotional content is shareable content: studies hebben uitgewezen dat content die de zintuigen prikkelt het meest gedeeld wordt. Mensen willen dingen zien en beleven die hen raken.
  2. Invite an audience: wanneer we iedereen wil aanspreken, richten we ons eigenlijk tot niemand. Definieer uw doelpubliek en, wanneer mogelijk, nodig mensen uit om uw bedrijf, product of dienst te leren kennen. Zo maakt u geleidelijk aan ambassadeurs die uw content met veel plezier zullen delen, net omdat ze zich zo betrokken voelen bij wat u doet.
  3. Nothing draws a crowd like a crowd: content die door veel mensen bekeken of aangeprezen wordt, zal een sneeuwbaleffect genereren. We willen die content graag delen om te tonen dat we mee zijn met wat leeft. Content die inspeelt op wat actueel is of onze basisgevoelens aanspreekt zal veel sneller dergelijk moment weten te creëren.

Bekijk hier de talk van Brendan Gahan
 

En verder:

  • Kodak bouwde zijn eigen Instagram 10 jaar voor de iPhone op de markt kwam; nu is Kodak failliet. Timing is everything.
  • Neem nooit beslissingen die niet op data gebaseerd zijn. "He who controls the software, controls the marketing".
  • Elke keer we een CAPTCHA-code invullen, helpen we een boek te digitaliseren.
  • We lijden massaal aan information overload, maar daar doen we niets aan vanwege ‘FOMO’: fear of missing out.
  • In 2017 zal het internet dubbel zo groot zijn door de toename van verkochte mobiele apparatuur. De toekomst is aan mobile.
  • Vergeet digital disruption: “disruption itself has been disrupted”.