Wat is ‘The Future of the Internet’? Phare Conference 2014 recap

Phare Conference 2014

De derde editie van Phare Conference was een ongemeen succes. Een vol huis, massale sociale media activiteit en een hoop interessante sprekers. Al wierpen die niet allemaal een blik op de toekomst van het web.

Hoewel er niet in elke talk even sterk gefocust werd op ‘The Future of the Internet’, wat toch het thema van de conferentie was, zullen de bezoekers het met mij eens zijn: we kregen heel veel stof tot nadenken en aan inspirerende statements was er geen gebrek. Wat volgt is een synopsis van de dag aan de hand van het programma.
 

Catherine Van Holder, #digital times and the fabric of our society
@cvanholder

Als digital nomad weet Catherine Van Holder als geen ander dat u in de digitale wereld best kunt overleven zonder gebonden te zijn aan uw kantoor. Dat ze filosofe is, is te merken aan de manier waarop ze naar de nieuwe wereld kijkt: vanuit arendsperspectief, de blik op de systemen die nu in de maatschappij ontwricht worden. Productie, onderwijs en media (subliem voorbeeld: Blendle) zullen allen drastisch hervormen, omdat het model waarop onze samenleving gebouwd is, niet langer functioneel is.

Top-down managen, de 40-uren week, globalisering en massaproductie, … het zijn stuk voor stuk uitlopers of relicten van een voorbijgestreefd industrieel model. De nieuwe wereld daarentegen heeft nood aan netwerken, collaboratie, diversiteit en sluit lokale productie en kleinschalige initiatieven opnieuw in de armen.

De toekomst is aan ons, laten we hem samen maken.
 

Tom Vroemen, Crowdfunding, and the role thereof in finance
@tomvroemen

“Your world is now more makeable than it ever was.” Gelijk heeft Tom Vroemen en dat heeft alles te maken met crowdfunding. Vroemen is CEO van het Nederlandse crowdfunding platform CrowdAboutNow en pakt uit met enkele cases – gaande van @BarOldenhof, de eerste gecrowdfunde bar in Amsterdam, tot een viskwekerij te midden een papierfabriek – die aantonen dat mensen beslist bereid zijn de projecten van anderen te financieren. Ook al hebben ze maar 5 euro veil.

Dat heeft alles te maken met onze wil om zelf te beslissen waar ons geld naartoe gaat. Volgens Vroemen willen we diep vanbinnen allemaal een beetje deel zijn van de Occupy movement.

Bovendien kan niemand het alleen. Zelfs Bill Gates en Steve Jobs beleefden hun grote doorbraak pas wanneer ze ettelijke (honderd)duizenden dollars kregen van investeerders.

Belangrijke les: crowdfunding draait niet enkel om fondsenwerving, maar even goed om het succesvol engageren van uw netwerk.
 

Jillian C. York, NSA, WTF?
@jilliancyork

Wie verdedigt er onze rechten in een digitale wereld? Jillian C. York en het EFF bijvoorbeeld, die het voortouw nemen in de strijd tegen de illegale massa-afluisterpraktijken van de NSA en andere bedrijven. Volgens York moeten we veel meer op onze hoede zijn, want we worden overal in de gaten gehouden, via ons doen en laten op Facebook of Google, om er twee te noemen.

Vreemd genoeg houden we er niet mee op, ook al zijn we ons er ergens wel van bewust dat het gebeurt. Journalisten staan hier wel meer en meer bij stil, maar zij – zeker na de affaire Snowden – nemen steeds vaker een blad voor de mond. De échte vrije meningsuiting is soms ver zoek, ook al is het een grondwettelijk recht.

De oplossing? Opkomen voor uw rechten en software gebruiken die uw privacy vrijwaart.
 

Paul Boag, What about business in the future?
@boagworld

“Old processes don’t work for the web.” Paul Boag is een man met een missie: hij wil bedrijven een geweten schoppen, omdat ze vaak nog steeds niet voldoende compatibel zijn met de digitale realiteit. Toch is dat dringend nodig, want het internet heeft de wereld veranderd en daarmee ook de manier waarop we met elkaar omgaan, ook op de werkvloer.

Jammer genoeg is het vaak zo dat de digital natives op het werk heel welwillend zijn, maar van hogerhand afgeremd worden. De vijftig- en zestigplussers in de boardroom zijn niet met digitaal opgegroeid, erger nog: ze zijn volledig gevormd volgens het voorbijgestreefde industriële model.  Wie een effectieve leider wil zijn voor digital natives moet echter niet autoritair zijn, maar inspirerend.

De gouden raad van Boag: neem als digitale expert het heft in handen en onderricht uw organisatie om ze digitaal compatibel te maken.
 

Debat: The future of media and press

Panel: Wouter Verschelden (Newsmonkey), Jo Caudron (Dear Media), Bart Van Coppenolle (Bhaalu), Theo Ploeg (journalist). Moderator: Bart Rosseau (Stad Gent)

Hoe de media er in 2030 uitziet? Volgens deze heren is de papieren krant dan dood en begraven, bestaat tv kijken zoals we dat nu kennen niet meer en is mediaconsumptie tout court veel meer tweerichtingsverkeer geworden.

Kernwoord van het debat was disruption: heel wat businessmodellen worden onderuit gehaald omdat mediaspelers de hedendaagse noden van het publiek niet kunnen invullen. Dat zou misschien lukken als ze bereid zijn om samen te werken, maar dat zijn ze tot dusver niet. En daardoor zien we fenomenen als Bhaalu ontstaan.

Het debat miste wat punch omdat de deelnemers op dezelfde – digitale – golflengte zaten en er geen klassieke mediapartijen aanwezig waren om weerwerk te bieden. En welk businessmodel er voor een krant of tv-zender in de toekomst wel zal werken, blijft ook voor deze heren een raadsel.
 

Will Hayward, Content marketing and its future
@billyhayward

“Social has replaced search as the way to get people to your content.” Will Hayward is VP Europe bij de populairste contentwebsite van het moment: Buzzfeed. Volgens hem is sociale media cruciaal in elke contentmarketingstrategie omdat het dé manier is waarmee mensen met uw content interageren. En dan gaat het niet alleen over comments geven, maar vooral om sharen, want zo wint u lezers.

Daarom gaat Buzzfeed hard voor shareable content. Ook gesponsorde, want lezers staan daar niet per definitie afkerig tegenover. Wat niet goed genoeg is om gedeeld te worden, sneuvelt. Shareable content moet grappig zijn, een emotionele reactie uitlokken of identiteit uitstralen. Alles wat met mensenrechten te maken heeft, scoort ook. Teveel praten over uzelf moet u dan weer vermijden.

Meer mooie quotes: “Don’t worry about SEO but about shareability” en “The social web is like a party”.
 

Josh Grau, The future of branding
@grauface

“2014 is the year of the Twitter war room”. Naast gegoochel met cijfers om de populariteit van zijn netwerk als communicatie-instrument in de verf te zetten, wijst Twitters Head of Brand Strategy erop dat merken Twitter steeds nadrukkelijker gaan gebruiken om tijdens grote events te communiceren, al dan niet via de #hashtag. Ze verzamelen daarvoor copywriters, strategen en designers om snel en slim te kunnen inspelen op de conversaties en gebeurtenissen van het moment. Een mooi voorbeeld daarvan waren de Grammy’s in januari.
 

Nathalie Nahai, The secret psychology of online persuasion
@TheWebPsych

Hou rekening met de menselijke psyche en u scoort gegarandeerd beter online. Dat is de boodschap van Nathalie Nahai, die het veld van de webpsychologie met veel succes heeft geclaimd. Aan de hand van filmpjes en foto’s gaat ze in interactie met het publiek om aan te tonen dat dezelfde psychologische patronen voor ons allemaal gelden. De kunst is om uw online content – of dat nu in een sales of een inhoudelijke context is – daar zo goed mogelijk op af te stemmen.

Vaak zit het hem in kleine dingen: vertel een verhaal, breng in kaart wie u wilt bereiken en speel in op de specifieke eigenschappen en noden van uw doelgroep. Toon empathie. Gebruik positieve lichaamstaal in uw visual content, toon de voordelen van uw product of dienst, toon dat het werkt en zorg dat u een autoriteit bent. Maar vooral: wees authentiek.
 

De vijf takeaways van Phare Conference 2014

  1. De samenleving is toe aan een nieuw systeem, waarin het netwerk de hiërarchie vervangt en waar veel aandacht is voor lokale initiatieven. Crowdfunding kan daar een rol in spelen.
  2. Het is aan de digitale experten om hun organisaties compatibel te maken met de digitale realiteit.
  3. Digital disruption zet zich met rasse schreden voort, maar de klassieke mediaspelers weigeren samen te werken om er het hoofd aan te bieden.
  4. Ga voor deelbare content.
  5. Onderschat het belang van storytelling om online conversies te genereren niet.