Wat kunt u over content leren van het Punch Powertrain Solar Team?

Het Punch Powertrain Solar Team is een groep studenten die een auto op zonne-energie bouwt. Cypres coachte het team bij het maken van een brochure. Ontdek wat het daaruit leerde.

Kent u het Punch Powertrain Solar Team? Dit team van ingenieursstudenten van de KU Leuven bouwt een auto op zonne-energie om deel te nemen aan de tweejaarlijkse World Solar Challenge in Australië.

Het team wilde de communicatie met zijn partners even vlot laten lopen als het voertuig – ‘zonneklaar’ communiceren, zeg maar. Daarom coachte Cypres, uit sympathie, het Punch Powertrain Solar Team begin maart 2015 bij het herwerken van een brochure. Karel Winderickx, verantwoordelijke voor PR & Events van het team, vertelt hoe het in zijn werk ging:

“Om nieuwe sponsors te werven, gebruikte het Solar Team al jarenlang een printbrochure in A4-formaat die om de twee jaar een inhoudelijke update kreeg. Cypres vond dat de kwaliteit van de content voor verbetering vatbaar was. En wij moesten dat toegeven, want niemand las die brochure ooit helemaal uit, zelfs onze eigen teamleden niet! (lacht) Er stond echt heel veel tekst in.”

 

 

In de huid van potentiële sponsors

“We starten met een brainstorm rond onze belangrijkste doelgroepen. Daaruit bleek dat we, naast sponsors, ook een breder geïnteresseerd publiek willen aanspreken. We beslisten dus al snel twee versies te maken.

Om in de huid van onze doelgroepen te kruipen, stelden we persona’s op; zo beseften we dat de bestaande brochure veel te uitgebreid en te technisch was. We hadden een typische fout gemaakt: we waren vertrokken vanuit onze eigen behoeften en niet die van de ‘klant’.”

 

 

Meer focus, meer foto’s

Welke informatie zoeken sponsors en geïnteresseerden?

“We gooiden het roer helemaal om en bedachten samen met Cypres een volledig nieuwe brochure. Met minder tekst en een andere inhoudelijke focus, met een infographic die we samen maakten, met zaken die sponsors écht interesseren – het mediabereik van het Solar Team bijvoorbeeld – en vooral met veel meer foto’s.

Om die foto’s tot hun recht te laten komen, ontwierpen we een brochure in A3-formaat, dus twee keer zo groot als de vorige versie. De nieuwe brochure heeft een mooie uitstraling; daarom gebruiken we haar voortaan ook als salestool bij presentaties. Het was even wennen voor onze partners, maar nu vinden ze het resultaat zeer geslaagd.

Omdat ons budget beperkt is, maakten we uiteindelijk toch maar één brochure, zowel bestemd voor de partners als voor het grote publiek. De partners krijgen wel een extra ‘insteek’ waarop hun opties en hun return netjes staan opgelijst. Zo begrijpen ze onmiddellijk de mogelijke voordelen.”

 

Twee belangrijke lessen

Wat heeft Karel uit de samenwerking geleerd?

“We hebben ten eerste geleerd dat focus cruciaal is in communicatie: kies een doelgroep, vertel die groep wat ze wil horen en hou het daarbij.

Ten tweede weten we nu dat je visuele troeven zo goed mogelijk moet uitspelen. Heb je een fotogeniek ‘product’? Pak er dan echt mee uit!”

 

Ontdek hier de nieuwe brochure van het Solar Team:

 

 

 

Kunt u ook hulp gebruiken bij het maken van uw brochure? Contacteer ons dan.

1 reactie
Zrtha
Zrtha | 21.10.2015 op 12:56 pm

I must admit that I had to rely greatly on Olga Fluegge’s extrepise, because I’m a little busy and missed a great deal of the Nebelhorn Trophy…I loved to see Ste9ph on the other side of the balustrade, and I liked the choreography. I’m not so strong in the technical aspect, as you know, but I quite agree with Olga Fluegge: I didn’t find anything extraordinary in his routine. But that wasn’t bad at all wink