Zo verbeteren big data uw contentstrategie

De twee belangrijkste trends in marketing? Big data en content marketing. Wanneer u ze aan elkaar linkt, legt u de basis voor een sterke strategie.

Als u uw contentprogramma nu eens zou finetunen met data? U ziet welke onderwerpen populair zijn, hoeveel tekst er per blogpost gelezen wordt, welke berichten via sociale media worden rondgestuurd enzovoort. Vergelijk het met een zangeres die na haar eerste hit perfect zou weten waarom haar liedje zo goed scoorde. Mengt ze dezelfde ingrediënten en kennis in haar volgende songs, dan vergroot ze haar kans op nieuwe hits.

Verzamel big data over content

Bedrijven gebruiken big data om hun webshops en retailactiviteiten te optimaliseren. Ze houden bij wat hun klanten doen en kopen. Ook het verband tussen verstuurde promoties en effectieve aankopen wordt in de gaten gehouden. Er kan ‘getrackt’ worden wie waar in de winkel staat, en wat aangekocht wordt. Het doel? De best converterende strategie ontwikkelen.

Waarom zou u niet op dezelfde manier met uw content omgaan? Wat lezen uw bezoekers? Hoe lang? Welke keywords interesseren hen? Met welke afbeeldingen trekt u ze in een artikel? Welke onderwerpen lokken nieuwe lezers? Verzamel de data, analyseer ze, en leer meer over uw lezers.

Creëer content volgens de wensen van uw publiek

Zodra u weet wat uw publiek wil, kunt u uw content optimaliseren. U kunt schrijven over de populairste onderwerpen. U kunt uw bestaande teksten aanpassen aan de structuur die lezers het langst bij uw verhaal houden. Nieuwe teksten bouwt u voortaan op met de inzichten uit big data in het achterhoofd.

Blijf creatief

Big data sturen u in een bepaalde richting, maar ze mogen niet allesbepalend zijn. We zijn het eens met Dun & Bradstreet, die in hun blogpost over data-driven content marketing op het gevaar van big data wijzen. Ze pleiten ervoor om de menselijke touch te behouden. De focus moet op uw verhaal blijven liggen. En u moet zelf de baas van uw content blijven. Durf dus ook geregeld buiten de lijntjes van de big data te kleuren. Door creatief te schrijven blijft u zich van uw concurrenten onderscheiden. Want vergeet niet dat ook zij zullen meten en weten. Meet leesgedrag op meerdere kanalen.

Meet niet alleen uw eigen contentsite.

Zorg ervoor dat elk kanaal dat belangrijk is voor uw lezers mee opgenomen is in uw trackingsysteem. Leer de populairste kanalen kennen en vergelijk ze. Zo ontdekt u misschien dat u op Facebook met andere content scoort dan op LinkedIn. Daar kunt u dan uw contentstrategie aan aanpassen.

Bent u benieuwd naar wat data-driven content marketing voor u kan doen?
Contacteer Cypres.